icorda logo_zonder_tekst_159x124.jpg logo_150x70.png

Haal meer uit je verkoop met de SAP Business One Sales Mobile app


 

Vroeger werkte men systematisch met min of meer verouderde data om de bedrijfsomzet te analyseren, zoals de verkoopcijfers van de voorbije maand. Nu is alles live te volgen met de SAP Business One Sales Mobile App op je smartphone. Voor je verkoper kan het een grote stimulans zijn om live te zien dat zijn succesratio aan het stijgen is. Voor het management is het een extra hulpmiddel om altijd en overal over kwalitatieve verkoopgegevens te beschikken, die een correcte analyse mogelijk maken. In deze blogpost focussen we even op dat laatste.

SAP Business One houdt bijvoorbeeld bij hoeveel prospecten een verkoper bezoekt, het aantal leads dat de verkoper verwerkt of het percentage geslaagde afspraken dat daaruit volgt. Met de mobiele sales app kan elke verkoper altijd in real-time alle cruciale gegevens aanvullen, die meteen in de back-end van SAP Business One worden verwerkt. Dat maakt het gemakkelijk om de verkoper te evalueren op basis van correcte cijfers.

 

Beter zicht op de marges

Een mogelijk meetpunt is de tijd die door de backoffice, zoals presales en dienst-na-verkoop, wordt gespendeerd om de verkoop te ondersteunen. Soms kan je bijvoorbeeld een product of dienst hebben met een lage winstmarge gecombineerd met veel ondersteuning. Het beste is natuurlijk de omgekeerde combinatie van grote marge met weinig ondersteuning. In het andere geval – kleine marge, veel ondersteuning – moet je bekijken wat er precies aan de hand is: ligt deze situatie aan het product, aan de specifieke klant of aan de technische kennis van de verkoper, waardoor meer taken in de backoffice terechtkomen?

Afhankelijk van het antwoord op dergelijke vragen zijn er verschillende conclusies mogelijk: je moet de sales opleiden, je moet de klant beter informeren, je haalt de producten gewoon weg uit je aanbod of je stimuleert andere producten. Het is dus belangrijk om niet alleen de verkoop zelf te beoordelen maar ook de andere processen die daarvoor nodig zijn. Doe je dat niet, dan trek je misschien de verkeerde conclusies omdat je de verborgen kosten niet meet.

 

Meet het succes van productgroepen

Wil je nog een stapje verder gaan, dan kan je ook productgroepen en cross selling meten. In dat geval bekijk je eerder het succes van de producten dan het succes van de verkopers. Zelfs al heb je hoge verborgen kosten, dan kan het toch dat nevenproducten via cross selling een grote omzet genereren. Je ziet dan dat sommige verkopers zich toeleggen op die nevenproducten waardoor alles toch netjes op zijn plaats valt. Als je dit opmerkt, kan je nagaan of andere sales ook op die manier werken en hen daarin stimuleren als dat niet zo is.

 

Geen controle maar stimulans

Let op, ook het cliché dat verkopers vrije vogels zijn, is niet voor niets een cliché met een groot waarheidsgehalte. Laat je nieuwe manier om de sales te meten dus niet overkomen als een controlemiddel, want dan heeft je project weinig kans op slagen. Het gaat ook niet over controle op zich, maar wel over het vooruithelpen van je verkoper en je bedrijf. Dat doe je door niet alleen te meten en je mensen te evalueren in een eenrichtingsverkeer, maar door de resultaten van die metingen naar hen te terug te koppelen op een manier waar ze iets mee zijn. Laat hen dus ook zelf de rapporten en statistieken inkijken. Bovendien, door je verkopers uit te rusten met een mobiele applicatie, geef je hen juist meer vrijheid.


Meer weten over dit topic?

Herbekijk ons webinar 

Meer weten over dit topic?

Herbekijk ons webinar