icorda logo_zonder_tekst_159x124.jpg logo_150x70.png
een druk op de knop

Een druk op de knop

Geplaatst op 19/10/2016

Afgelopen week ontmoette ik één van onze klanten voor een evaluatiegesprek. Een zeer gedreven, no-nonsense KMO-zaakvoerder met "fingerspitzengefühl" voor zijn groothandel en een hart voor zijn klanten. De begroeting was zoals steeds zeer spontaan.

Omdat we verleden jaar een ERP hadden geïnstalleerd voor zijn bedrijf, hebben we samen een blik geworpen op het dashboard dat je kon oproepen uit de ERP. Eigenlijk was onze zaakvoerder verbaasd welke rapporten en cijfers je met één druk op de knop uit het systeem kon halen. Ik moest mijn KMO-zaakvoerder niks wijsmaken. De meeste KPI-"knipperlichten" op zijn dashboard stonden stevig op groen. Behalve één KPI over stockrotatie. "Ja, eigenlijk neem ik voor deze productcategorie steeds teveel op voorraad. Eens met de leverancier gaan praten."
 

1, 10 of 100 knoppen?

KPI (key performance indicators) zijn niet meer of minder dan een soort knipperlichten, belangrijke cijfers die je vertellen hoe goed het gaat met je bedrijf. Multinationals hebben honderden KPI's, waar dan doelstellingen aan worden gekoppeld. Dat zijn bedrijven lijkt me, waar er al lang geen "fingerspitzengefuhl" meer aan te pas komt, met alle gevolgen van dien.  
Voor middelgrote organisaties en groeibedrijven zijn een tiental indicatoren die de belangrijkste aspecten van je bedrijf meten, de ideale aanvulling op je buikgevoel. Deze gegevens kan je perfect uit je ERP systeem halen. (althans bij SAP Business One)
 

Welke knipperlichten?

Natuurlijk was mijn zaakvoerder van een groothandel sterk geïnteresseerd in stockcijfers. Elke business heeft zijn eigen sterktes en zwaktes. Vandaar dat we goed met klanten afspreken welke KPI's relevant zijn voor zijn of haar bedrijf. Daarbij stellen we drie vragen:

1° is het meetbaar en betrouwbaar?
2° is het relevant voor jouw specifieke business?
3° als het knipperlicht afgaat, kan je dan actie ondernemen?
Een cijfer zoals bijvoorbeeld toegevoegde waarde is een heel belangrijk cijfer voor elke zaakvoerder, maar niet altijd een goede KPI. Er zijn immers zoveel elementen die spelen bij een eindresultaat, dat je geen concrete actie kan ondernemen. Een goede KPI is niet te specifiek en niet te breed.
 

Voorbeelden KPI's voor een groothandel

Wat zijn knipperlichten waar een groothandel van wakker ligt? Enkele voorbeelden

Kwaliteit dienstverlening
•    % van producten op tijd geleverd
•    % van producten retour
•    % van producten juist geleverd

Klantentevredenheid
•    customer satisfaction (een heel breed begrip)
•    klantenretentie (door bv. te vergelijken met 12 maand geleden)
•    Efficiëntie ratios: bv. sales to inventory.
•    % herhaalaankopen: komen klanten terug? Meestal gemeten over zes maanden of een jaar
•    % afgewerkte/openstaande sales orders

Operationele KPI's
•    ratio's in verband met stockbeheer: ratios ivm aankoopbeleid en stockrotatie.
•    % warehouse/voorraadkosten tov andere kosten
•    sales velocity: hoe snel verkoop je producten vanaf het moment dat je ze in stock heeft?
•    return on assets: wat is je winstgevendheid tov de middelen die je voorhanden hebt?
 

Welke KPI's zijn geschikt voor uw bedrijf?

Waarschijnlijk heeft je ERP systeem net zoals onze oplossing SAP Business One heel wat rapporten en dashboards out of the box. Maar het loont zeker de moeite om nieuwe rapporten of dashboards te maken die nauw aansluiten bij jouw specifieke bedrijfsvoering. Want zoals ik verleden week heb geleerd: enkel KPI's die bekeken en gebruikt worden zijn relevant.

Meer info? Neem contact op (Stefaan Deryckere) via mail of via telefoon: +32 (0)9 227 66 76.

Stefaan Deryckere

Stefaan Deryckere, ERP Business Coach

Vragen?
Neem contact op
T: +32 (0)9 227 66 76
E: sderyckere@icorda.be