Welke technologie eerst omarmen in uw retailzaak?
De job van retailer was nooit boeiender. Tenminste als u niet bevreesd bent om een flinke portie technologie te introduceren in uw zaak. Renderen deze innovaties? 5 inspirerende ideeën.
1° geavanceerde wifi in de winkel
Free wifi is meestal een traffic lokker. Maar shoppers die gebruik maken van uw wifi, laten ook heel wat kostbare data achter. U komt te weten hoe vaak ze over de vloer komen en indien u deze gegevens combineert met uw kassadata, komt u ook te weten hoeveel ze consumeren op welke dag.
TIP: uw beste klanten die op hun vaste shoppingdag een berichtje op hun smartphone krijgen over de nieuwe binnengekomen collectie? En vervolgens bij het binnenkomen door de verkoper worden verwelkomd om samen de collectie te ontdekken? Dat is pas gepersonaliseerde VIP service!
2° delivery en e-commerce
In de VS realiseren de grote fastfoodketens 10% van hun omzet door klanten die via hun smartphone op voorhand hun bestelling doen en betalen. Creatieve ondernemers gebruiken dit “pizza bestellen en afhalen” model om ook andere producten aan de man of vrouw te brengen. Noodzakelijk: een goede e-commerce website en doorgedreven integratie met uw ERP.
3° tablets met info voor winkelpersoneel
Shoppers vertrekken steeds vaker bij hun aankoop online. Ze hebben een nieuw collectie gezien, zoeken ingrediënten voor een recept of willen aan de hand van een review een product komen testen. Winkelpersoneel met een tablet kan dan niet alleen samen met de klant bekijken waar de klant naar op zoek is, het maakt het ook mogelijk productinfo en productvideo’s te bekijken en zelfs betalingen van klanten te verrichten zonder dat ze aan de kassa moeten aanschuiven.
4° barcode scanning met smartphone voor meer info over product
Barcodes aan de winkelrekken kunnen extra info verschaffen bij sommige producten: technische uitleg, allergieëninfo, versienummers, demo’s, video’s etc… De beleving voor de klanten wordt plots groter en klanten die niet meteen een verkoper kunnen vastgrijpen, zijn toch geholpen.
5° automatische betaling bij verlaten van de winkel (Amazon go!)
Laten we eindigen met een meer futuristische aanpak, die van Amazon go! Deze winkel gebruikt technieken zoals geofencing, camera’s en gewichtssensoren om te registeren of er een product in het winkelmandje wordt gelegd. Bij het buitengaan wordt de betaling automatisch via de smartphone geregeld. Dit lijkt misschien wel verre toekomstmuziek, maar als u toevallig in Seattle bent, kan u deze Amazon winkel zelf ervaren. En als we zien hoe snel betalen via Smartphone ingeburgerd raakt, is dit ook een technologische trend die we niet uit het oog mogen verliezen.
Op zoek naar een partner die u kan helpen met technologie te integreren in uw retailzaak? Neem contact op met Stefaan Deryckere op nummer 09 227 66 76 , email: sderyckere@icorda.be

Vragen?
Interesse in een vrijblijvend gesprek?
Neem contact op met Stefaan Deryckere
T: +32 (0)9 227 66 76
E: sderyckere@icorda.be